cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
galuh.amadeo@uajy.ac.id
Editorial Address
Jl. Babarsari No. 6, Yogyakarta 55281
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : 18296564     EISSN : 25488643     DOI : -
Core Subject : Education,
urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through this site in accordance with our format (see Author Guidelines). Submitted article will be reviewed and edited for format uniformity, term, and other procedures.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 9 No. 1 (2012)" : 5 Documents clear
Menyoal Elaboration Likelihood Model (ELM) dan Teori Retorika Yudi Perbawaningsih
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 9 No. 1 (2012)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (113.835 KB) | DOI: 10.24002/jik.v9i1.50

Abstract

Abstract: Persuasion is a communication process to establish or change attitudes, which can be understood through theory of Rhetoric and theory of Elaboration Likelihood Model (ELM). This study elaborates these theories in a Public Lecture series which to persuade the students in choosing their concentration of study. The result shows that in term of persuasion effectiveness it is not quite relevant to separate the message and its source. The quality of source is determined by the quality of the message, and vice versa. Separating the two routes of the persuasion process as described in the ELM theory would not be relevant.Abstrak: Persuasi adalah proses komunikasi untuk membentuk atau mengubah sikap, yang dapat dipahami dengan teori Retorika dan teori Elaboration Likelihood Model (ELM). Penelitian ini mengelaborasi teori tersebut dalam Kuliah Umum sebagai sarana mempersuasi mahasiswa untuk memilih konsentrasi studi studi yang didasarkan pada proses pengolahan informasi. Menggunakan metode survey, didapatkan hasil yaitu tidaklah cukup relevan memisahkan pesan dan narasumber dalam melihat efektivitas persuasi. Keduanya menyatu yang berarti bahwa kualitas narasumber ditentukan oleh kualitas pesan yang disampaikannya, dan sebaliknya. Memisahkan proses persuasi dalam dua lajur seperti yang dijelaskan dalam ELM teori menjadi tidak relevan.
Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Pemahaman dan Partisipasi Mengenai Transparansi Informasi Publik di Kabupaten Lebak Idi Dimyati
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 9 No. 1 (2012)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (110.538 KB) | DOI: 10.24002/jik.v9i1.184

Abstract

Abstract: The transparency of public information is one of important elements to embody good governance. The commission for transparency and participation (KTP) at Lebak, Banten Provincial government, has empowered people to create transparency of public information. This qualitative research with case studies reveals the community empowerment model made by KTP. The result shows a model of people empowerment characterised by structural approach and cultural approach. The structural approach is embodied in the formation of Citizens Information Centre (PIW), whilts the cultural approach is represented in the arrangement of a Coffee Morning programme, a public consultation and socialization regarding the transparency of public information as citizen’s rights.Abstrak: Transparansi informasi publik merupakan elemen penting untuk mewujudkan good governance. Komisi Transparansi dan Partisipasi (KTP) di Kabupaten Lebak Provinsi Banten telah memberdayakan masyarakatnya guna menciptakan transparansi informasi publik. Penelitian kualitatif dengan studi kasus ini mengungkap model pemberdayaan masyarakat yang dilakukan oleh KTP. Hasil penelitian memperlihatkan model pemberdayaan masyarakat menggunakan pendekatan struktural dan pendekatan kultural. Pendekatan struktural dilakukan dengan membentuk Pusat Informasi Warga (PIW) di seluruh Kecamatan. Sedangkan pendekatan kultural ditempuh dengan menggelar coffee morning serta mengadakan konsultasi publik dan sosialisasi terkait transparansi informasi publik yang menjadi hakwarga negara.
Kompetisi Stasiun Televisi Swasta Nasional Berdasarkan Superiority Direction dan Superiority Magnitude Anastasia Winanti Riesardhy; F. Anita Herawati
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 9 No. 1 (2012)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (633.14 KB) | DOI: 10.24002/jik.v9i1.185

Abstract

Abstract: Uses and gratification theory is employed particularly as the teoritical frame of the research to examine the extent to which ten national television stations compete to satisfy Indonesian audiences. In particular, two main concepts of that theory namely audiences “gratification sought and gratifications obtained, are broken down and counted based on superiority direction and superiority magnitude. In general, the findings show that those televisions have satisfied their audiences, although in terms of gratifications to dispersal motives, they haven’t satisfied as much as it was expected. Significant competition occurs between TRANSTV and TRANS7, RCTI and SCTV, and TVONE and METROTV. TVONE become the most satisfiyng television station.Abstrak: Teori Uses & Gratification menjadi dasar penelitian ini untuk mengukur bagaimana kompetisi yang terjadi di antara sepuluh stasiun televisi yang bersiaran secara nasional di Indonesia. Aplikasi dari teori tersebut dimunculkan dalam konsep kepuasan yang diharapkan dan kepuasan yang diperoleh ketika menonton acara televisi dan didasarkan pada penghitungan superiority direction dan superiority magnitude. Sepuluh stasiun televisi yang diteliti telah dapat memuaskan audiensnya, meskipun untuk kepuasan atas motif pengalihan masih belum dapat melampaui kepuasan yang diharapkan. Kompetisi yang signifikan terjadi antara TRANSTV dengan TRANS7, RCTI dengan SCTV serta TVONE dengan METROTV. TVONE menjadi stasiun televisi yang menduduki peringkat pertama dalam memberikan kepuasan tertinggi kepada audiens.
Literasi Kaum Muda tentang Good Governance Melalui Isu Korupsi di Televisi Johanes Edo NK; Raymundus Rikang RW; Cornel Dimas SK
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 9 No. 1 (2012)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (103.644 KB) | DOI: 10.24002/jik.v9i1.186

Abstract

Abstract: Politics, for young people, is mostly uninteresting. But the large amount of television news coverage on corruption cases could be used to study the literacy of youth about good governance. This research is using mix-method and examining 89 respondents and 12 informants in Kelurahan Panembahan and Gowongan Yogyakarta which are differentiated by socio-economic characteristics. Cross-tabulation and coding model are used for analysis. According to young people the government has bad performance due to various corruption cases that affect the governance embodiment. The uses of numerous medium to obtain information could help the youth to have high literacy about good governance.Abstrak: Bagi kaum muda umumnya, politik adalah membosankann, namun maraknya pemberitaan kasus korupsi di televisi perlu digunakan untuk menjajagi literasi kaum muda tentang good governance. Penelitian ini menggunakan mixmethod terhadap 89 responden dan 12 informan di Kelurahan Panembahan dan Gowongan Yogyakarta yang terbedakan oleh latar sosio-ekonomi. Analisis menggunakan tabulasi silang dan tiga model coding: open, axial, selective. Hasil penelitian menunjukkan umumnya kaum muda menilai buruk kinerja pemerintah karena berbagai kasus korupsi, yang diyakini mempengaruhi perwujudan tata kelola pemerintahan. Penggunaan berbagai media untuk memperoleh informasi memperlihatkan bahwa tingkat literasi kaum muda dalam pemahaman tentang good governance sudah cenderung tinggi.
Kompetisi Surat Kabar Lokal Berdasarkan Tingkat Kepuasan Biro Iklan pada Layanan Jasa Media Surat Kabar L. Juni Andi Prasetiya
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 9 No. 1 (2012)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (103.749 KB) | DOI: 10.24002/jik.v9i1.187

Abstract

Abstract: Business newspaper has eliciting competition over source life of supporting media industry, i.e. capital, types of content and types of audience. This research explains the newspaper’s competition based on advertiser satisfaction as a benchmark of media effectiveness. Adopting the theory of uses & gratification and using variables of gratification sought and gratification obtained, these studies examine 5 local newspapers in Yogyakarta. The instrument of competitive strategy is using for further analysis, consisting of superiority direction and superiority magnitude measurements. The results showed that advertising agencies haven’t felt the satisfaction of the services provided by the local newspaper. Key words: competition, gratification sought, gratification obtained, superiority direction, superiority magnitude .Abstrak: Bisnis surat kabar telah memunculkan kompetisi yang memperebutkan sumber penunjang hidup industri media, yakni modal, isi media, dan jenis audiens. Penelitian ini menjelaskan kompetisi tersebut berdasarkan kepuasan pengiklan sebagai tolok ukur efektivitas media. Mengadopsi teori uses & gratification dengan menggunakan variabel gratification sought dan gratification obtained, penelitian ini menguji lima surat kabar lokal di Yogyakara. Selanjutnya dianalisis dengan menggunakan instrumen competitive superiority, terdiri dari superiority direction dan superiority magnitude. Hasil penelitian menunjukkan bahwa biro iklan belum merasakan kepuasan dari layanan yang diberikan oleh jasa surat kabar lokal.

Page 1 of 1 | Total Record : 5


Filter by Year

2012 2012


Filter By Issues
All Issue Vol. 20 No. 1 (2023) Vol. 19 No. 2 (2022) Vol. 19 No. 1 (2022) Vol. 18 No. 2 (2021) Vol 18, No 1 (2021) Vol. 18 No. 1 (2021) Vol. 17 No. 2 (2020) Vol 17, No 2 (2020) Vol. 17 No. 1 (2020) Vol 17, No 1 (2020) Vol. 16 No. 2 (2019) Vol 16, No 2 (2019) Vol 16, No 1 (2019) Vol. 16 No. 1 (2019) Vol 15, No 2 (2018) Vol. 15 No. 2 (2018) Vol 15, No 1 (2018) Vol. 15 No. 1 (2018) Vol 14, No 2 (2017) Vol. 14 No. 2 (2017) Vol 14, No 1 (2017) Vol. 14 No. 1 (2017) Vol. 13 No. 2 (2016) Vol 13, No 2 (2016) Vol 13, No 2 (2016) Vol. 13 No. 1 (2016) Vol 13, No 1 (2016) Vol 12, No 2 (2015) Vol 12, No 2 (2015) Vol. 12 No. 2 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol. 12 No. 1 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol 11, No 2 (2014) Vol. 11 No. 2 (2014) Vol 11, No 2 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol. 11 No. 1 (2014) Vol 10, No 2 (2013) Vol. 10 No. 2 (2013) Vol. 10 No. 1 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol 9, No 2 (2012) Vol 9, No 2 (2012) Vol. 9 No. 2 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol. 9 No. 1 (2012) Vol 8, No 2 (2011) Vol. 8 No. 2 (2011) Vol 8, No 2 (2011) Vol. 8 No. 1 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol 7, No 2 (2010) Vol 7, No 2 (2010) Vol. 7 No. 2 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol. 7 No. 1 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol. 6 No. 2 (2009) Vol 6, No 2 (2009) Vol 6, No 2 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol. 6 No. 1 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol. 5 No. 2 (2008) Vol 5, No 2 (2008) Vol 5, No 2 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol. 5 No. 1 (2008) Vol 4, No 2 (2007) Vol. 4 No. 2 (2007) Vol 4, No 2 (2007) Vol. 4 No. 1 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol 3, No 2 (2006) Vol 3, No 2 (2006) Vol. 3 No. 2 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol. 3 No. 1 (2006) Vol. 2 No. 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol. 2 No. 1 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol 1, No 2 (2004) Vol 1, No 2 (2004) Vol. 1 No. 2 (2004) Vol 1, No 1 (2004) Vol 1, No 1 (2004) Vol. 1 No. 1 (2004) More Issue